e-Doręczenia obejmują ostatnią grupę firm. Od dziś przedsiębiorcy muszą mieć aktywny adres

Spis treści

Od 1 października 2026 r. przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed 1 stycznia 2025 r. muszą posiadać aktywny adres do e-Doręczeń. To ostatni etap obejmowania obowiązkiem firm, które wcześniej nie zostały objęte tym wymogiem.

Obowiązek obejmuje przedsiębiorców działających od lat

Nowe przepisy dotyczą przedsiębiorców, którzy zostali wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej najpóźniej 31 grudnia 2024 r. Jeżeli wcześniej nie musieli korzystać z e-Doręczeń, od 1 października muszą posiadać aktywny adres do doręczeń elektronicznych, czyli ADE.

Wcześniej obowiązek obejmował już nowe firmy oraz przedsiębiorców, którzy po 30 czerwca 2025 r. dokonywali zmian we wpisie do CEIDG. Od dziś harmonogram obejmuje również pozostałych przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG przed 2025 r.

e-Doręczenia zastępują cyfrową korespondencję urzędową

Adres do e-Doręczeń służy do odbierania i wysyłania oficjalnej korespondencji elektronicznej. System zapewnia potwierdzenie nadania oraz odbioru przesyłki i ma skutki prawne odpowiadające tradycyjnemu doręczeniu rejestrowanemu w zakresie określonym przepisami.

Od 1 stycznia 2026 r. e-Doręczenia są podstawowym sposobem elektronicznej komunikacji między podmiotami publicznymi a niepublicznymi, jeżeli przepisy szczególne nie przewidują innej formy.

Przedsiębiorca powinien nie tylko utworzyć adres, ale również aktywować skrzynkę. Przy korzystaniu z publicznego dostawcy adres można uzyskać bezpłatnie przez usługę dostępną na Biznes.gov.pl. Wniosek należy podpisać elektronicznie, a następnie aktywować skrzynkę zgodnie z otrzymaną instrukcją. Po aktywacji adres zostaje wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych.

Przedsiębiorca prowadzący działalność w CEIDG może sam obsługiwać skrzynkę albo wyznaczyć administratora.

Wiadomość może zostać uznana za doręczoną bez jej otwarcia

Samo posiadanie skrzynki nie kończy obowiązków przedsiębiorcy. Trzeba również kontrolować przychodzącą korespondencję.

Zgodnie z zasadami e-Doręczeń, wiadomość przesłana przez podmiot publiczny może zostać uznana za skutecznie doręczoną po upływie 14 dni od jej wpłynięcia na adres przedsiębiorcy, nawet jeśli adresat wcześniej jej nie odebrał.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca powinien regularnie sprawdzać skrzynkę. Od momentu skutecznego doręczenia mogą bowiem mieć znaczenie terminy wynikające z prowadzonej sprawy urzędowej.

Obowiązek e-Doręczeń dla przedsiębiorców został rozłożony w czasie. Nowe podmioty rejestrujące działalność od 1 stycznia 2025 r. zostały objęte nim już podczas rejestracji. Przedsiębiorcy zarejestrowani wcześniej w CEIDG, którzy dokonywali określonych zmian we wpisie, zostali objęci obowiązkiem od 1 lipca 2025 r. Dla pozostałych firm z tej grupy termin przypadł na 1 października 2026 r.

Komentarze

Brak komentarzy. Bądź pierwszą osobą, która podzieli się swoją opinią.

Kod zabezpieczający do przepisania

Zapisywane są wyłącznie Twoje imię oraz treść komentarza. Adres e-mail nie jest wymagany, a adres IP nie jest przechowywany wraz z komentarzem.

Przejdź na Premium, aby usunąć reklamy i odblokować płatne publikacje.